Teknoloji

Haberlerde “Arabanın Frenleri Patladı”. İfadesi Aslında Yanlış! Lastikler Gibi Patlak Olamayacak Frenlere Ne Olur?

Demek istediğimiz fren patlatmanın aslında yanlış bir kullanım olduğudur. Çünkü frenlerin lastik gibidir Patlaması mümkün değil.

Peki birdenbire bu frenlere ne olur? işe yaramıyorPeki kazalar başımıza mı geliyor?

Fren sistemi nasıl çalışır? Önce şuna bakalım.

Detaylara girmeden fren sisteminin genel konseptine ve nasıl çalıştığına bakarsak asıl konumuzu daha iyi anlatabiliriz. Otomobillerde kazalara karşı savunma limitlerinden biri olan frenler, herhangi bir arıza durumunda aracı durdurmak için kullanılır. yedek sistemİle çalışır.

1970’li yıllarda fren düzenlemesinin yürürlüğe girmesinin ardından araçlar iki devreli ana fren sistemi ve park freni bulunmaya başladı. Hidrolik veya havalı fren sistemlerinde arıza olması durumunda fren sistemi devre dışı kalabilir.

Bu durumda araç kontrol panelinde (!) lamba yanıklar. Sürücü bu uyarıyı aldıktan sonra fren pedalına kuvvetli bir şekilde basarsa diğer fren devreye girer ve araç durur. İkisi de arızalanırsa bu sefer park freni devreye girer.

Hem el freni hem de çift devreli ana fren sistemi çalışmadığında ve “fren patladığında” ne olur?

Bunu iki sistem üzerinden değerlendirmek daha doğru olacaktır. İlk önce hidrolik frenlerNeden işe yaramadığını görelim.

Hidrolik frenler neden çalışmıyor?

Aracı frenlemek için hidrolik yağ basıncından kullanıldı. Pedala uygulanan kuvvet ile merkezi silindirin pistonu basınç oluşturur. Basınç, borular vasıtasıyla tekerlek silindirine akar ve silindir pistonları açılarak frenleme yapılır.

Yeni nesil araçlarda hidrolik frenlerin çalışmamasının en önemli nedeni hidrolikte azalma.Basınç ileten borularda yırtılma veya yırtık çatlak var,temas noktalarının gevşemesi, silindir aşınmasıve hidrolik deposunun aşınması fren sisteminin arızalanmasına neden olacaktır.

Kampanalı fren sisteminde arızaya ne sebep olur?

Kampanalı fren sistemlerinde fren kaliperlerinin ortasında zil Bir bölüm var. Kampana fren kaliperlerine doğru hareket ettikten sonra fren balataları Araç lastiği ile temas sağlanır. Bu şekilde frenleme yapılmış olur. Kampanalı fren sistemlerini eski model araçlarda veya motosikletlerde görmek mümkündür.

Tambur ve ped arasında sürtünme katsayısı, sıcaklıkla birlikte azalır. “Sönme” olarak da adlandırılan bu sıcaklık, ticari araçların balatalarında 100°C’den 400°C’ye çıktığında fren kuvvetindeki azalma %60 civarındadır. Fren pedalının basıldığında tutmamasının nedeni bu sıcaklıktır.

Frenlerin arızalanmasına veya aşırı ısınmasına neden olabilecek diğer şeyler:

Yokuş aşağı inerken frenlerin kullanılması, aracın yüküne bağlı olarak fren sisteminin çok ısınmasına neden olabilir. Bu nedenle binek araçlarda ayak freni kullanılır. vites küçültme, büyük araçlarda yavaşlama sistemikullanılmalıdır.

Solmayı önlemek için yapılması gerekenlerden biri Hız kontrolü. Sürücü eğitimi ile sürücünün kullandığı hızın farkında olması mümkündür. Elbette hız sınırlayıcıKullanılabilecek diğer yöntemler arasında.

Hidrolik frenlerde ise yukarıda saydığımız durumlara ek olarak özellikle sıcak havalarda dikkatli olmak gerekir. Sıcaklık yüksek olduğunda, hidrolik yağı kaynayabilirbu da fren sistemini etkisiz hale getiriyor.

Önlemleri alınmayan ve bakımı yapılmayan her aracın sorun yaratması mümkündür. Bu nedenle bir felaketin yaşanmaması için fren sistemlerine ihtiyaç duyulmaktadır. düzenli muayeneyapılmalı.

Dünyanın en büyük otomotiv üreticilerinden biri olan Almanya’da durum nasıl?

Almanya 1984-1991 yılları arasında yaptığı bir araştırmada kazaya karışan ticari araçların %20’sinde kaza nedeninin “frenleme” olduğunu tespit ediyor. Bu araştırma, teknik sorunların %57’sinin şunlardan kaynaklandığını gösteriyor: Araç bakımının yapılmaması ve yanlış servisÖyle olduğunu da gösteriyor.

Hem otoyollarıyla hem de araçlarındaki teknolojilerle adından söz ettiren Almanya, ehliyet eğitiminde de titiz davranıyor. Sürücü adayları için fren konusunda özel eğitim Servis veren Almanya da araçları yolda durdurarak fren bakımı yaptırıyor. Yani olduğu yerde değil!

Her ne kadar üzücü de olsa “fren patlaması” tarifini kullanarak haberlere bakalım ve içeriğimizin sonuna gelelim.

Teknik detayları incelediğimizde “fren patladı” tabirinin aslında yanlış olduğunu gördük. “Fren patlaması” yerine “frene basamama” Aslında söylemek en iyisi. Çünkü ne hidrolikte ne de kampanalı fren sisteminde rastgele bir patlama söz konusu değil.

Kaynaklar: Fren Teknik, Independent Turkish, Alpay Lök

derebucak-ajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu